Hvert år i pinsen spoler TimeWinder Nostalgifestival tiden tilbage på de naturskønne marker ved Grønnessegaard Gods i Hundested.
I samarbejde med festivalens tidligere forkvinde Dorthe Lindkilde, som startede festivalen sammen med sin mand, udarbejdede jeg en ny visuel identitet for TimeWinder, og en ny strategi for, hvordan denne skulle bruges.
OBS. Det TimeWinder som ses i dag, både på hjemmeside, print, og sociale medier afviger fra dette design, jeg udarbejdede til dem i 2023/2024. Disse nye ændringer og anderledes retning har jeg personligt ikke været involveret i.
Strategi
TimeWinder Nostalgifestival forener mange forskellige områder og tidsperioder indenfor historieformidling og udstilling, fra jordbane ræs til gamle flyvemaskiner, køretøjer, udstyr og ‘reenactors’ af verdenskrigene og vintage spejdere, 1920’er cabaret, klassiske biler og 1950’er rockabilly musik. Med det in mente var min holdning, at det ville være en ringe strategi at prøve at designe et brand der kunne tilfredsstille alle, når man har så mange forskellige målgrupper med hver deres interesser og grunde til at komme på festivalen.
Derfor blev min anbefaling en strategi som skulle indføre subbrands for hvert område, med hver deres visuelle univers. Dette var allerede tilfældet for nogle af områderne på festivalen, som havde udarbejdet deres eget design og endda social media kanaler.
Jeg teamede op med TimeWinder’s bestyrelsesforkvinde, Dorthe Lindkilde, som hurtigt blev en uundværlig sparringspartner og drivkraft i projektet. Over det næste halvandet års tid, blev det netop denne subbrands-strategi, vi sætter os for at føre ud i livet. Vigtigst af alt var dog hovedbrandet – “paraplyen” over det hele, så det var også her, arbejdet startede.
Et skarpere hovedbrand
Jeg havde allerede fået en idé om den organisation, TimeWinder er, igennem mine egne oplevelser som frivillig racerkører i Vintage Landracing, men blev især meget klogere på historien og værdierne, gennem de snakke jeg havde med Dorthe Lindkilde.
Dorthe introducerede mig også for frasen “Sammen om fortiden” som man var fundet frem til i fællesskab. Dette slogan greb jeg med det samme, og udviddede det yderligere, så formålet med TimeWinder blev endnu tydereligere (og i højere grad fremtidssikret) ved at tilføje nutid såvel som fremtid. Faktisk var det Dorthes datter, Ida, som gav mig ideen.
Vi skal bevare historien, og tage ved lære af den, for at forbedre den nutid vi lever i, og vores fremtid. Jeg vidste, at det var helt essentielt, at vi fik tilføjet nutidens briller og værdier, ligesom ordsproget blandt mange af de andre frivillige lød; “vintage style not vintage values.”
“Vintage style not vintage values”
Logoer
TimeWinder
Hovedlogoet med teksten “TimeWinder” og et gammelt ur i midten, var meget omdiskuteret. Skulle vi redesigne det eller beholde det som det var? Vi var enige om, at logoet godt kunne bruge et touch-up. Samtidigt var det et veletableret logo, som var brugt i mange sammenhænge, på t-shirts til de frivillige, og endda broderet på sixpence hatte.
Og efterhånden som 2022 rundede af og pinsen 2023 langsomt bankede på, var der en deadline at tage højde for. Jeg argumenterede derfor for at beholde logoet som det var, men stramme til, i forhold til brugen af det, demonstreret i designguiden.

Nostalgifestival
TimeWinder er en forening, som primært afholder Nostalgifestival i pinsen. Men i teorien kunne TimeWinder også stå for andre events og være drivkraft bag andre tiltag, i overenstemmelse med foreningens vedtægter. Efterhånden som jeg arbejdede med materialet til Nostalgifestivallen, opstod der faktisk et logo, i overskriften “Nostalgifestival.” Og det gav mening, at have et TimeWinder med deres eget logo, og som afsender på deres Nostalgifestival – et brandunivers i sig selv.


Farver
Primære beige og guld brand farver
Hovedbrandets lyse overflade farver er alle beige, inspireret af gammelt papir, og giver en vintage og sepia-agtig fornemmelse der er varm og rar. Den lyseste, “Baby Powder”, bruges i stedet for hvid, eksempelvis som en hjemmeside baggrund eller på almindelige tekst slides i slideshows. “Old Lace” og “Wheat” bruges som alternative baggrundsfarver hvor der ønskes mere farve, eksempelvis på bannere eller som baggrund på flyers.
Disse har også været brugt som baggrund i programmet for 2023, for at understrege et “ældre” look, dog stadig i moderne rammer.






Hovedbrandets primære farver er den gyldne farve i TimeWinder logoet’s ur, “Harvest Gold.” Som supplement tilføjede jeg dog variationer af denne farve for at kunne understøtte mange use cases, “Bronze” som kan bruges til tekst da den er en anelse mørkere, og en “Vintage Gold” som kan bruges i use cases hvor en afdæmpet gylden farve er ønsket.
Ekstra, farverige brand farver
TimeWinder Nostalgifestival er et kæmpestort foretagende, så derfor tilføjede jeg en række ekstra brand farver, som kunne give noget mere fleksibilitet og skabe nogle forskellige look. De ekstra brand farver blev især brugt til klistermærke designs såvel som i printmateriale, eksempelvis vejsideplakaten, samt grafik til sociale medier.








Subbrands
“Divide and conquer”
For at strategien med subbrands skulle kunne fungere på den lange bane, anbefalede jeg at rekruttere en frivillig for eller fra hvert område, som kunne stå for design og materiale hertil. Denne opbygning ville både sørge for, at det ikke var tale om få eller endda en enkelt designer som skulle levere alt materiale året rundt. I stedet ville man få en “insider designer” i hvert område, som desuden ville have indgående og vigtig kendskab til områdets behov, og potentielt også med en personlig interesse i det område. Frivillighed skal være sjovt og givende, ikke bare hårdt arbejde.
Selv lavede jeg visuel identitet og materiale til “mit eget område” Vintage Landracing, samt Kaffesalonen oh Aerodrome (Fly). Jeg begyndte på et koncept til Militærområdet og Nostalgi Camping, sidstnævnte som blev overtaget af en af de designere, jeg rekrutterede til 2024.



Grunden til, at subbrands gav mening, var også i høj grad fordi der i forvejen eksisterer mange andre events i Danmark indenfor hvert af de områder, som TimeWinder forener i pinsen. Med subbrands, og dedikeret materiale, som appellerer sig til disse målgrupper, kunne vi producere og printe foldere, som kunne medbringes på disse andre events.

Sociale medier
Målrettede annoncer
Subbrands gav også mening i forhold til sociale medier, hvor flere forskellige annoncer kunne sættes op og målrettes forskellige keywords. På den måde ville mange forskellige grupper begynde at kende til TimeWinder igennem deres egen niche-interesse. Folk med interesse i ræs, et miljø som jeg selv bevæger mig i, ville se fed vintage race-grafik, mens folk der kom for at opleve militærhistorie på egen krop, ville se et sobert, historisk udtryk.

Adventskonkurrence
I tråd med TimeWinder’s værdier, der handler om at skabe og dele fælles oplevelser, lancerede markedsføringsteamet i julen 2023 en adventskonkurrence hvor man kunne vinde en oplevelse på festivalen. Målet med konkurrencen var selvfølgelig at lave larm og få nye besøg og følgere på TimeWinder’s sociale profiler. Og som en bonus, var det samtidig en fin måde at “trykprøve” de nye subbrands på.

Jul og nytår
Jeg udvikler også en version af hovedbrandet, som bruges til jul og nytår, hvor markedsføringen for det kommende års event først for alvor skal begynde. Jule-subbrandet gør især brug af de grønne og røde ekstra brandfarver, og benytter vintage “jule-clipart.”

TimeWinder i eftertiden
2023, det første år med den nye visuelle identitet, bliver et rekord-år i antal besøgende, hvor mere end 10.000 mennesker gæster festivalen. Der er selvfølgelig mange grunde til succesen, her tænker jeg især på de mange passionerede frivillige. Men et friskt look og en ekstra indsats på især sociale medier har tydeligvis haft en rigtig god effekt.
2023, det første år med den nye visuelle identitet, bliver et rekord-år i antal besøgende, hvor mere end 10.000 mennesker gæster festivalen
I 2024 har jeg af personlige grunde ikke overskud til at ligge så mange frivillige timer som forrige år. Jeg slår derfor et stillingsopslag op, der efterlyser flere frivillige designere til festivalen. Jeg holder en del interviews, og finder i alt tre nye frivillige til festivalen.
Selv trækker jeg mig for at begrænse mit fokus til Vintage Landracing området, men efterlader en omfattende designguide der beskriver både brand værdier, samt strategier og regler for brug i forhold til logo, farver, skrifter, og grafik.

TimeWinder har sidenhen valgt at afvige fra denne designguide, og har efterfølgende selv udvidet festivalen både konceptuelt og designmæssigt. Det TimeWinder som ses i dag, både på hjemmeside, print, og sociale medier afviger derfor i høj grad fra det design, jeg udarbejdede til dem i 2023/2024. Disse nye ændringer har jeg personligt ikke været involveret i.
Jeg er fortsat frivillig i Vintage Landracing, og står for både design og kommunikation på sociale medier, i det omfang jeg kan.
Anbefaling
“TimeWinder var i 2021 så heldige at Signe fik kendskab til vores Vintage Landracing Event i September og tilmeldte sig med en vintagemotorcykel.”
“Signe blev hurtigt bidt af stemningen og fællesskabet og var ikke svær at overtale til at blive en del af TimeWinder. Siden har Signe bidraget på flere områder og bl.a. med den store opgave at sikre TimeWinder-eventet en fremtid navnlig i tiden efter årene med Corona-aflysninger, herunder at udvikle en frisk og helt ny visuel identitet samt præcisering af vores ‘tone of voice’. To vigtige områder, der nu tegner TimeWinder og sælger eventet til en langt bredere interesse-skare, end vi før nåede ud til.
Som en del af arbejdet med at forny TimeWinders visuelle og kommunikative identitet har Signe også arbejdet med at kortlægge TimeWinders DNA. En ikke lille opgave, da TimeWinder består af flere underområder, der appellerer til forskellige målgrupper.
Signe går målrettet og struktureret til opgaverne samtidig med at hun besidder et kæmpe kreativt talent og hun påtager sig dernæst let og naturligt lederskabet for sit team. Signe er dybt dedikeret når hun påtager sig ansvar og hun leverer løsninger, der er velfunderede og velovervejede og i en detaljegrad, der er dybt imponerende.
Som person er Signe smilende og inkluderende. Hun går gerne forrest og påtager sig både opgaver af administrativ og projektledende karakter og dernæst er hun ikke bleg for at tage arbejdshandskerne på, når der skal udrettes praktiske opgaver. Jeg kan give Signe Rasmussen de bedste anbefalinger med på vejen og vil med sikker hånd ønske tillykke til den arbejdsgiver, der er heldig at få Signe med på holdet.”
Dorthe Lindkilde
Bestyrelsesformand 2017-2023, Komitéen TimeWinder